Huiselijk geweld, zoals kindermishandeling, partnermishandeling en ouderenmishandeling, komt in alle lagen van de bevolking voor. En vaak wordt het doorgegeven van generatie op generatie. Omstanders spelen een belangrijke rol om de cyclus van geweld te doorbreken. De campagne ‘Een onveilige thuissituatie doorbreken, begint met je zorgen bespreken’ stimuleert omstanders om het gesprek aan te gaan met een vermoedelijk slachtoffer als zij zich zorgen maken.
De campagne ‘is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV).
Looptijd campagne
De campagne loopt van dinsdag 29 augustus t/m 1 oktober en in de maand november. Rechten van de beelden uit de campagne zijn tot en met 2024 afgekocht.
Materialen
Op deze pagina vind je verschillende communicatiematerialen die je rechtenvrij kunt gebruiken om bekendheid te geven aan dit onderwerp. Zoals een nieuwsbericht en artikel over de campagne, social posts en videomateriaal. Heb je een vraag over het campagnemateriaal, neem dan contact op met campagnemanagement@minaz.nl.
Documenten
Kernboodschap campagne.
Vragen en antwoorden (QA).
Persbericht start campagne.
Artikel ‘10 tips om het gesprek aan te gaan bij vermoedens van huiselijk geweld’
Incl. ervaringen van omstanders en slachtoffers.
Beeldmateriaal
Campagnebeelden (voor nieuwsberichten en artikelen)

Formaat 400x100 - 3 versies met en zonder tekst
Formaat 415x104 - 3 versies met en zonder tekst
Formaat 830x208 - 3 versies met en zonder tekst
Formaat 1920x330 - 3 versies met en zonder tekst
Formaat 1920x480 - 3 versies met en zonder tekst
Socials
Social link ad (statisch beeld te gebruiken voor posts op social media)

3 versies: kind, ouderen, partner in de formaten 1080x1080 en 1080x1920
Bijbehorende copy voor social posts: korte en lange versie
Social video 10´ (video’s voor FB & Instagram)
Outdoor
Posters (voor Abri's)
Deze posters kunnen worden ingezet door professionele organisaties, uitvoeringsorganisaties en andere partners van Rijksoverheid belast met wettelijke taken t.a.v. advies en melding huiselijk geweld en kindermishandeling. Indien gewenst kan het eigen logo worden toegevoegd. Wilt u graag inhaken op de campagne en het eigen logo toevoegen? Stuur dan een mailtje naar: campagnemanagement@minaz.nl

Abri's in 3 versies
Digitale outdoor 10” (voor digitale schermen in bijvoorbeeld bussen en trams, wachtkamers en parkeergarages)
De video's zijn beschikbaar in 3 formaten
TV
De TV commercials zijn beschikbaar in 3 formaten en hier te downloaden.