Huiselijk geweld

Huiselijk geweld, zoals kindermishandeling, partnermishandeling en ouderenmishandeling, komt in alle lagen van de bevolking voor. En vaak wordt het doorgegeven van generatie op generatie. Omstanders spelen een belangrijke rol om de cyclus van geweld te doorbreken. De campagne ‘Een onveilige thuissituatie doorbreken, begint met je zorgen bespreken’ stimuleert omstanders om het gesprek aan te gaan met een vermoedelijk slachtoffer als zij zich zorgen maken.

De campagne ‘is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV).

Looptijd campagne

De campagne loopt van dinsdag 29 augustus t/m 1 oktober en in de maand november. Rechten van de beelden uit de campagne zijn tot en met 28 augustus 2024 afgekocht.

Materialen

Op deze pagina vind je verschillende communicatiematerialen die je kunt gebruiken om bekendheid te geven aan dit onderwerp. Zoals een nieuwsbericht en artikel over de campagne, social posts en videomateriaal. Heb je een vraag over het campagnemateriaal, het gebruik hiervan en de beeldrechten, neem dan contact op met campagnemanagement@minaz.nl.

Documenten

Kernboodschap campagne.
Vragen en antwoorden (QA).
Persbericht start campagne.
Artikel ‘10 tips om het gesprek aan te gaan bij vermoedens van huiselijk geweld’
Incl. ervaringen van omstanders en slachtoffers.

Beeldmateriaal

Campagnebeelden (voor nieuwsberichten en artikelen)

Formaat 400x100 - 3 versies met en zonder tekst
Formaat 415x104 - 3 versies met en zonder tekst
Formaat 830x208 - 3 versies met en zonder tekst
Formaat 1920x330 - 3 versies met en zonder tekst
Formaat 1920x480 - 3 versies met en zonder tekst

Socials

Social link ad (statisch beeld te gebruiken voor posts op social media)

3 versies: kind, ouderen, partner in de formaten 1080x1080 en 1080x1920

Bijbehorende copy voor social posts: korte en lange versie

Social video 10´ (video’s voor FB & Instagram)

De video is beschikbaar in 3 versies in de formaten 4x5 en 9x16

Bijbehorende copy voor de video's.

Outdoor

Posters (voor Abri's)

Deze posters kunnen worden ingezet door professionele organisaties, uitvoeringsorganisaties en andere partners van Rijksoverheid belast met wettelijke taken t.a.v. advies en melding huiselijk geweld en kindermishandeling. Indien gewenst kan het eigen logo worden toegevoegd. Wilt u graag inhaken op de campagne en het eigen logo toevoegen? Stuur dan een mailtje naar: campagnemanagement@minaz.nl

Digitale outdoor 10” (voor digitale schermen in bijvoorbeeld bussen en trams, wachtkamers en parkeergarages)

De video's zijn beschikbaar in 3 formaten
 

TV

De TV commercials zijn beschikbaar in 3 formaten en hier te downloaden.