Elke stem telt

De campagne ‘Elke stem telt’ is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Doel van de campagne is attenderen op de aanstaande Tweede Kamerverkiezing, aangeven waarom stemmen belangrijk is, en kiezers oproepen om daadwerkelijk te gaan stemmen.

Campagne

De Tweede Kamerverkiezing is op woensdag 29 oktober 2025. De mediacampagne loopt van maandag 6 oktober tot en met woensdag 29 oktober 21.00 uur. Er zijn naast algemene middelen, ook aparte campagnematerialen ontwikkeld voor jongvolwassenen.

De campagnematerialen zijn van 1 tot en met 31 oktober  gratis en rechtenvrij te gebruiken op websites, social media, nieuwsbrieven en andere communicatiekanalen, mits voor niet-commerciële doeleinden.

Campagnematerialen & contact

Er zijn diverse materialen te downloaden die je kunt gebruiken om bekendheid te geven aan de verkiezing en het belang van stemmen. Zoals beeldmateriaal, radiocommercials, online videos en social videos.

Heb je een vraag over het campagnemateriaal, het gebruik hiervan en de beeldrechten, neem dan contact op met campagnemanagement@minaz.nl

Opgemaakt campagnebeeld

Social: Aankondiging Tweede Kamerverkiezing 2025

Er zijn zes verschillende versies beschikbaar. Hiervan zijn 3 versies met jongvolwassenen, 3 versies 25+. Alle materialen zijn beschikbaar in twee formaten: 1080x1350 (tijdlijn) en 1080x1920 (story)

Let op: Voor de story-formaten zijn er drie verschillende versies van de opgemaakte social posts: (1) Social posts zonder RO-vaantje. (2) Social posts met het reguliere RO-vaantje, geschikt voor organische posts. (3) Social posts met langer RO-vaantje, geschikt voor paid inzet in verband met zogenaamde safe zones.

Voorbeeld aankondigingen

Social: Informatieve posts

Er zijn verschillende informatieve posts opgemaakt. Alle materialen zijn beschikbaar in twee formaten: 1080x1350 (tijdlijn) en 1080x1920 (story).

Let op: Voor de story-formaten zijn er drie verschillende versies van de opgemaakte social posts: (1) Social posts zonder RO-vaantje. (2) Social posts met het reguliere RO-vaantje, geschikt voor organische posts. (3) Social posts met langer RO-vaantje, geschikt voor paid inzet in verband met zogenaamde safe zones.

Voorbeeld informatieve posts

Social: display banners

Er zijn verschillende videobanners beschikbaar. Deze sluiten aan op het concept van de teleivisie- en radiocommercial van de campagne, en spelen in op het belang van stemmen. Ze geven verschillende redenen om bijvoorbeeld te gaan stemmen en sluiten af met een stemoproep.

Daarnaast zijn er ook statische banners gemaakt die inspelen op verliesaversie. Hier zijn drie versies van beschikbaar:

Social: reminders

Er zijn ook verschillende aftel posts opgemaakt. Alle materialen zijn beschikbaar in twee formaten: 1080x1350 (tijdlijn) en 1080x1920 (story).

Voorbeeld reminders

Social: video's

Er zijn vijf verschillende versies beschikbaar. De jongvolwassenen leggen in deze video uit waarom het belangrijk is om te gaan stemmen. Alle materialen zijn beschikbaar in één formaat: 1080x1920 (story). 

Je kan de materialen hier downloaden.

Voorbeeld social video's

Radio- en Televisie commercial

Er zijn daarnaast verschillende radio- en televisie commercials beschikbaar:

- TVC Algemeen (27")

- Radio Algemeen (27")

- Online Video Jongvolwassenen (20"), 2 versies

- Online Radio Jongvolwassenen (30")

Algemeen campagnebeeld

Posters

Daarnaast zijn twee opgemaakte afbeeldingen beschikbaar om af te laten drukken als poster. De poters zijn beschikbaar met en zonder Rijksoverheid vaantje. Je kan ze hier downloaden.

Voorbeeld posters

Statische banners

Er zijn vier verschillende versies beschikbaar. Hiervan zijn 2 versies met jongvolwassenen, 2 versies met 25+. Alle materialen zijn beschikbaar in twee formaten: 1200x627 en 300x250

Voorbeeld statische banners

Headerbeelden website

Er zijn ook afbeeldingen (fotografie) beschikbaar die gebruikt kunnen worden als headerbeeld voor op een website. Hier zijn drie formaten beschikbaar: 1920x330, 1920x480 en 1200x400. Je kunt deze hier downloaden.

Voorbeeld headerbeelden

Logo Elke Stem Telt

Het logo van 'Elke Stem Telt' (meerdere varianten) is hier te downloaden.

Voorbeeld Logo 'Elke Stem Telt'

Losse campagnefoto's

Daarnaast zijn ook verschillende campagnebeelden beschikbaar, voor bijvoorbeeld op een website. Er zijn foto's gemaakt met het herkenbare rode stempotlood, en foto's die gemaakt zijn in- en rondom een stemlokaal.

Er zijn zowel staande als liggende foto's beschikbaar. 

Voorbeeld losse campagnefoto's