Het lijkt misschien nog ver weg, maar wie straks ook vol van het leven wil blijven genieten, praat vandaag over morgen. Bijvoorbeeld over wat je voor elkaar kunt doen als er later zorg nodig is, of het huis waar je nu woont nog bij je past of hoe je fit blijft. Wat vind jij belangrijk voor later?
Praten over hoe mensen ouder willen worden is belangrijker dan ooit. Daarom zetten we ‘Praat vandaag over morgen’ kracht bij en voeren we landelijk campagne om het gesprek te stimuleren. Ook partners kunnen bijdragen het gesprek op gang te brengen. Bijvoorbeeld door gesprekken te organiseren of door aandacht aan de campagne of andere initiatieven te geven. De middelen in deze toolkit kunnen daarbij helpen.
Over morgen is een initiatief van ActiZ, branchevereniging van zorgorganisaties in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Met deze boodschap roepen we iedereen in Nederland op om het gesprek te voeren over ouder worden.
Looptijd campagne
De campagne loopt vanaf maandag 15 september t/m zondag 26 oktober 2025. De rechten van de beelden zijn afgekocht tot 21 maart 2026 (TV, all screen media online, display en social. Fotografie inbegrepen voor print en online, exclusief (D)OOH). De muziek en de voice-over van de drie radiocommercials zijn afgekocht van 15 september 2025 tot 15 september 2026.
Middelen
De campagne ‘Praat vandaag over morgen’ richt zich op drie thema’s: zorg, wonen en fit blijven. Van alle middelen zijn per thema verschillende versies gemaakt.
Documenten
- Nieuwsbericht
- Kernboodschap
- Gesprekskaarten
- Factsheet
- Kant-en-klare teksten voor nieuwsbrieven en sociale media (versie september 2025)
TV commercial
Er zijn drie verschillende televisie commercials gemaakt. Alle video's zijn beschikbaar met en zonder ondertiteling.
Radio commercial
Daarnaast zijn er ook drie verschillende radio commercials gemaakt.
Beeldmateriaal

Download hier het logo van Praat vandaag over morgen.
Campagnebeelden
Er zijn verschillende campagnebeelden beschikbaar die zich richten op de drie thema’s: zorg, wonen en fit blijven
Daarnaast zijn er ook nog campagnebeelden beschikbaar uit de vorige flight(s). Hier zie je twee mensen samen praten over de toekomst.
- Vijf versies van de campagnebeelden
Socials
Voor de flight van september 2025 zijn er nieuwe socials ontwikkeld, zie hieronder:
- 3x social static Zorg
- 1x social static Wonen
- 2x social static Fit blijven
- 2x carrousel Zorg
- 2x carrousel Wonen
- 2x carrousel Fit blijven
- Copy document voor socials
Daarnaast zijn ook de eerdere campagnematerialen nog beschikbaar:
- 3x social awareness (linkad 10”, 4:5 en 9:16) + copy doc
- 3x OLV van 45"en compilatie 95"
- 5 x ervaringsverhalen met beeld (1:1) en copyteksten
- 5 x ervaringsverhalen in story formaat (9:16)

Poster met 5 tips
Er is een dubbelzijdige poster in print en online versie beschikbaar met daarop 5 bruikbare tips en campagnebeeld.
Contact
Heb je een vraag over de campagne? Stuur een mailtje naar praatvandaagovermorgen@minvws.nl
Heb je een persvraag? Neem dan contact op met de afdeling woordvoering van het ministerie van VWS