Eenzaamheid komt vaker voor dan je denkt. Iedereen kan met gevoelens van eenzaamheid te maken krijgen, ongeacht leeftijd of situatie.
De campagne Eén tegen eenzaamheid wil eenzaamheid bespreekbaar maken en tips bieden aan omstanders en mensen die te maken hebben met (beginnende) eenzaamheidsgevoelens. Als je vermoedt dat iemand in je omgeving zich eenzaam voelt, dan kan een klein gebaar het verschil maken. Heb je zelf te maken met (beginnende) eenzaamheidsgevoelens? Dan kan een kleine stap het verschil maken.
De campagne is onderdeel van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid, een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om eenzaamheid in Nederland te verminderen. Zodat meer mensen meedoen in de samenleving en zij het gevoel hebben dat zij ertoe doen.
Looptijd campagne
De campagne loopt van 25 september t/m 27 oktober 2023. Rechten van de beelden uit de campagne zijn tot en met september 2024 afgekocht.
Materialen
Op deze pagina vind je verschillende communicatiematerialen die je rechtenvrij kunt gebruiken om bekendheid te geven aan dit onderwerp. Zoals de kernboodschap, vraag en antwoord, social posts en videomateriaal.
De campagne bevat middelen die mensen oproepen iets te doen voor iemand in hun omgeving die zich eenzaam voelt (“Een klein gebaar kan het verschil maken”) én middelen die mensen die zich eenzaam voelen, oproepen een stap te zetten om iets te doen tegen die eenzaamheidsgevoelens (“Een kleine stap kan het verschil maken”).
Contact
Heb je een vraag over het campagnemateriaal, neem dan contact op met campagnemanagement@minaz.nl.
Heb je een vraag over de campagne zelf of het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid, neem dan contact op met eenzaamheid@minvws.nl .
Documenten
TV
De TV commercials zijn vanaf 25 september te downloaden.
Beeldmateriaal

Campagnebeelden tv-commercial verhuizing (alleen en contact)
Logo Eén tegen eenzaamheid (print en online)
Socials
Social post en link ads te gebruiken voor posts op social media.

4 versies (zowel gericht op ‘omstanders’ als ‘eenzamen’) in de formaten 1080x1080 (oftewel 1:1)
Bijbehorende copy voor social posts: korte en lange versie voor zowel post als linkad.
Social video's
Social video 3” (video’s voor FB & Instagram stories)

De video is beschikbaar in 4 versies (zowel gericht op ‘omstanders’ als ‘eenzamen’) in het formaat 9:16
Bijbehorende copy voor de video's.
Posters
Er zijn twee varianten van de posters, beide met en zonder snijtekens. Tevens stellen we de open bestanden beschikbaar. Deze posters kunnen worden ingezet door professionele organisaties, uitvoeringsorganisaties en andere partners van Rijksoverheid. Indien gewenst kan het eigen logo worden toegevoegd. Wilt u graag inhaken op de campagne en het eigen logo toevoegen? Stuur dan een mailtje naar: campagnemanagement@minaz.nl

Posters met en zonder snijlijnen.