Doe Je Updates

Doe je updates is een campagne van het ministerie van Economische Zaken met als doel ervoor te zorgen dat mensen hun slimme apparaten up-to-date houden. De campagne richt zich op gebruikers van deze apparaten in het algemeen (bijna 90% van de Nederlandse huishoudens) en op consumenten tussen de 25 en 45 jaar in het bijzonder.

Het updaten van slimme apparaten is belangrijk voor hun werking en veiligheid. Denk aan de smart TV, slimme deurbel of slimme verlichting. Allemaal apparaten die zijn verbonden met het internet. Door ze regelmatig te updaten, komen soms nieuwe functies beschikbaar, maar vaak ook betere beveiliging.

Zonder updates kunnen apparaten trager worden, minder goed werken, of zelfs gehackt worden. En dan kan een slim apparaat ongemerkt worden ingezet in een cyberaanval, zoals een DDoS-aanval die complete systemen platlegt. Wie regelmatig checkt op updates en deze meteen installeert haalt het meeste uit zijn apparaten en houdt zijn huis én het internet veilig.

Kort gezegd: Hou je slimme apparaten slim, zodat ze geen domme dingen doen.

Op de campagnepagina Doe Je Updates op de website VeiligInternetten.nl staan veel praktische tips om slimme apparaten up-to-date te houden.

Bijdragen aan de campagne kan eenvoudig met de middelen die je op deze pagina downloadt. In de toolkit staan verschillende uitingen die ingezet kunnen worden om de boodschap van de campagne Doe Je Updates verder te verspreiden. Mis je iets? Laat het weten. We denken graag mee.

Campagnelooptijd

De campagne loopt van 6 oktober 2025 t/m 7 december 2025.

Campagnematerialen

De rechten van de meeste middelen zijn afgekocht tot 31 december 2026. Alleen voor de video’s met Tim Senders en hacker Dylan geldt dat deze actief mogen worden verspreid tot 31 december 2025.

De middelen zijn gratis en rechtenvrij te gebruiken voor niet-commerciële doeleinden op websites, social media, nieuwsbrieven en andere communicatiekanalen.

Contact

Heeft u vragen over de toolkit Doe Je Updates? Neem dan contact op met Erica Leijen – van Dijk via e.leijen-vandijk@minezk.nl of 06 2137 5960.

Campagnebeelden

Dit zijn foto’s om bijvoorbeeld te plaatsen bij een nieuwsbericht over de campagne. Er zijn drie verschillende versies (slim speelgoed, slimme wasmachine en slimme speaker). Van elke versie is een jpg- en tif-bestand beschikbaar.

  • Download de bestanden hier.

Poster

Dit is de campagneposter om uit te printen en op te hangen op een opvallende plek.

  • Download de bestanden hier.

(D)OOH

Dit zijn speciale spotjes zonder geluid om bijvoorbeeld te tonen op beeldschermen in wachtruimtes. Er zijn drie verschillende versies (slim speelgoed, slimme wasmachine, en slimme speaker). Andere formaten zijn op aanvraag snel beschikbaar.

  • Download de bestanden hier.

Social Media

Dit zijn video’s en tekstjes om te verspreiden via social media. Er zijn vier verschillende video’s van elk 6 seconden (slim speelgoed, slimme wasmachine, slimme speaker en slim slot). Van elke versie zijn twee varianten beschikbaar.

  • Download de campagne hier.
  • Tekstvoorstellen voor bij de posts vind je hier.

Online Video

Dit zijn de originele bestanden van de spotjes en een document met links naar de video’s op YouTube. Er zijn vier verschillende versies van elk 15 seconden (slim speelgoed, slimme wasmachine, slimme speaker en slim slot).
Ook de links naar de video’s waarin hacker Dylan samen met presentator Tim Senders onderzoekt hoe slim de huizen en apparaten van willekeurige Nederlanders zijn, vind je hier.

  • Download de bestanden hier.

De video's staan ook op Youtube:

Logo’s

Dit is het beeldmerk van de campagne in drie verschillende formaten.

  • Download de bestanden hier.