Afstand houden : corona communicatiemateriaal en -adviezen
Publicatie | 15-07-2022
Sectoren (zoals scholen, winkels en musea) en de overheid bereiden zich met sectorplannen voor op nieuwe oplevingen van het coronavirus. Vanuit de eigen kennis en de ervaringen met de afgelopen twee jaar geven sectoren aan welke maatregelen wanneer het beste kunnen werken. Dat kunnen preventieve maatregelen zijn om verspreiding van het virus te remmen. Of interventies om eventuele golven te keren. Deze pagina biedt tips en materialen voor het communiceren over maatregelen met betrekking tot afstand houden.
Let op: de toolkit is nog volop in ontwikkeling, dus houd de verschillende pagina’s in de gaten voor de laatste aanvullingen.
1.5 meter afstand houden
Als het moeilijk is om drukte te vermijden en afstand te houden (omdat er veel mensen zijn), kan het zijn dat mensen dit ook minder doen. Richt de omgeving zo in dat mensen voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Bijvoorbeeld door het maken van looproutes, zit-/ werkplekken op 1.5 meter, het plaatsen van kuchschermen en het spreiden van bezoekersaantallen.
Maak het nut van afstand houden en drukte vermijden duidelijk. Dit kan door het gebruik van beeldmateriaal, zoals posters;
Gebruik sociale normen door bijvoorbeeld te communiceren: “Wij houden hier 1.5 meter afstand van elkaar”;
Geef als dat mogelijk is actuele informatie over hoe en waar het druk is. En waar en wanneer het juist rustiger is.
Werknemers kunnen elkaar onderling aanspreken en aansporen om 1.5 meter afstand te houden;
Plaats kuchschermen op plekken waar mensen dicht bij elkaar komen, zoals bij een balie, kassa, op het terras, chauffeur, kantoor, taxi, etc;
Maak looproutes op doorstroomlocaties, bijvoorbeeld door pijlen, strepen of voetstappen op de vloer aan te brengen die de looprichting aangeven.
Beeldmateriaal (afstand houden) om te printen en voor online gebruik.
Vaste zitplaatsen
Om drukte te beheersen en het houden van afstand te waarborgen is het een mogelijkheid om mensen toe te laten op basis van een reservering of aanmelding. Maak op locatie duidelijk op welke plekken mensen kunnen gaan zitten of niet.
Zorg voor een duidelijk reserverings- of aanmeldsysteem en communiceer dit naar eventuele gebruikers;
Geef aan waar mensen met een reservering of aanmelding plaats kunnen nemen;
Maak het nut van vaste zitplekken duidelijk. Dit kan door het gebruik van beeldmateriaal, zoals posters.
Controleer aan de deur de gemaakte reservering of aanmelding.
Communicatiematerialen op dit onderwerp zijn nog in ontwikkeling. Houd deze pagina in de gaten om op de hoogte te blijven van nieuwe communicatiematerialen.
Beheersen van drukte
Voorkom drukte waar mogelijk en grijp als dat nodig is tijdig in. Maak bijvoorbeeld gebruik van een tijdslot;
Maak looproutes op doorstroomlocaties, bijvoorbeeld door pijlen, strepen of voetstappen op de vloer aan te brengen die de looprichting aangeven;
Laat mensen toe op basis van een reservering of aanmelding;
Beloon mensen voor op andere tijden/momenten komen dan zij zelf misschien zouden willen.
Geef als dat mogelijk is actuele informatie over hoe en waar het druk is. En waar en wanneer het juist rustiger is.
Gebruik als dat nodig is handhaving en controle, bijvoorbeeld door de toestroom van mensen te regelen;
Controleer aan de deur de gemaakte reservering of aanmelding.
Communicatiematerialen op dit onderwerp zijn nog in ontwikkeling. Houd deze pagina in de gaten om op de hoogte te blijven van nieuwe communicatiematerialen.