Denk 2x voor je deelt

De campagne “Privacyschending” is een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Met de campagne ‘Denk 2x voor je deelt’ wil het Ministerie van Justitie en Veiligheid zorgen voor bewustwording rondom privacyschending - het zonder toestemming delen van foto’s of video waar anderen op staan, of het verspreiden van andermans teksten of andere informatie op social media of Whatsapp. De campagne pleit voor een nieuwe sociale norm waarbij mensen niet zomaar dingen delen, maar eerst nadenken over de mogelijke gevolgen.

Er zijn diverse materialen te downloaden die je kunt gebruiken om bekendheid te geven aan dit onderwerp. Op deze pagina vind je materialen en beelden die in de campagne gebruikt worden. Heb je een vraag over het campagnemateriaal, neem dan contact op met campagnemanagement@minaz.nl.

Social Media

Logo''s

Video's

Er zijn 3 verschillende  video's.

Video Privacy campagne algemeen

DROPPIE: Ik ben inderdaad de kat van de internethit Kat-schrikt-zich-doodrooster.
Dat filmpje is online gezet door mijn baasje, iemand die ik vertrouwde.
Nu word ik op straat nageroepen dat ik niet zo 'aangebrand' moet reageren.
Nou, haha.
VOICE-OVER: Gedachteloos online delen kan nadelige gevolgen hebben voor anderen.
Denk twee keer na voordat je iets deelt.
Eén keer voor jezelf. En één keer voor de ander.

(Beeldtekst: Denkvoorjedeelt.nl.)

Video Privacy campagne intiem

(Poes)

LUNA: Oké, ik heb me een keer laten gaan met een hond.
Maar dat was iets tussen mij en die hond.
En nu staat het online en zal ik altijd het beest zijn uit Bello en het Beest.
Ja, verschrikkelijk.
VOICE-OVER: Het online delen van intieme beelden kan nadelige gevolgen hebben voor anderen.
Denk twee keer na voordat je iets deelt.
Eén keer voor jezelf. En één keer voor de ander.

(Beeldtekst: Denkvoorjedeelt.nl.)

Video Privacy campagne ruzie

OLLIE: Inmiddels heeft iedereen dat filmpje Klapjeskat gezien.
En eigenlijk ben ik heel rustig, maar als iemand je continu een poessie noemt...
En nu word ik ineens ontweken op straat.

(Kat Ollie zucht.)

HIJ ZUCHT

VOICE-OVER: Het online delen van een ruzie kan nadelige gevolgen hebben voor anderen.
Denk twee keer na voordat je iets deelt.
Eén keer voor jezelf. En één keer voor de ander.

(Beeldtekst: Denkvoorjedeelt.nl.)